Teken van leven!!!!! - Reisverslag uit Malgrat de Mar, Spanje van barbaraerrol - WaarBenJij.nu Teken van leven!!!!! - Reisverslag uit Malgrat de Mar, Spanje van barbaraerrol - WaarBenJij.nu

Teken van leven!!!!!

Door: Barbara

08 Oktober 2006 | Spanje, Malgrat de Mar

Hola guapos y guapas,

Alles goed met jullie?
Ja, ja Errol en ik leven nog, hahahahaha.
Jeetje, het is alweer 1 1/2 maand geleden dat ik mijn laatste berichtje heb geschreven, erg hé?

Met ons gaat het nog steeds goed. We genieten nog steeds van het heerlijke weer, alhoewel het s'avonds toch wel fris wordt.

Wat werk betreft is en blijft het leuk. Omdat er nu minder toeristen zijn, hebben we meer tijd om met de mensen door te brengen. Echt gezellig! We gaan ook regelmatig uiteten met de mensen omdat ze typisch spaans willen eten, en wij weten hier de plekjes. En uiteindelijk wordt het eten van ons ook nog door de gasten betaald omdat ze ontzettend dankbaar zijn voor de dingen die wij voor hun doen. Echt heel lief!!!!
We hebben dan ook veel adressen van mensen ontvangen, zodat we bij hun langs kunnen gaan om koffie te komen drinken. Dus de komende wintermaanden hebben we het druk om Peter Langhout gasten te bezoeken, hahahahaha.

Eind oktober gaan wij weer terug naar Nederland. Op weg naar Nederland rijden we eerst nog naar Zwitserland om de zus van Errol te bezoeken en om een paar dagen vakantie te houden. Heerlijk, ik kijk er echt naar uit!

Ik dacht aan het begin van het seizoen: Heerlijk in je vrije uurtjes op het strand liggen. Nou, mooi niet, hoor!!!!!!
In het afgelopen seizoen heb ik maar 2 uurtjes op het strand gelegen. Dus ik kom niet terug als een aangebrande pinda, hahahaha.

Om mijn verhaaltje af te maken, krijgen jullie van mij nog een lekker recept van paella. Ik persoonlijk houd ik niet van paella, mijn favoriet is lomo. Dit zijn heerlijke varkenslapjes. De volgende keer zal ik het recept hiervan aan jullie geven.

Echte Paella

Bereidingswijze
Paella voor 4 personen

Groenten snijden
Snipper 1 rode ui, 1 rode en 1 groene paprika in dobbelsteentjes,
4 teentjes knoflook uitpersen en 2 eetlepels gladde peterselie fijnhakken.
Pureer de tomaten
Gebruik een grove rasp om 2 rijpe en smaakvolle tomaten zonder vel te pureren.

Voorbereiding Vis
16 Gamba’s pellen en het darmkanaal verwijderen, 2 pijlinktvissen in ringen snijden en 12 mosselen schoonmaken en nakijken. Afdekken en koel bewaren.
De Sofrito maken
Sofrito is de smaakmaker van de Paella.
Om Sofrito te maken verhit je 2 eetlepels extra virgin olijf olie in de paella pan op een matig vuur en fruit de rode ui, de peterselie en 3 van de 4 tenen knoflook (uitgeperst) in 8 minuten onder af en toe roeren. Voeg de tomaten, de paprika en 2 theelepels paprikapoeder en bak tot het vocht van de tomaten verdampt is en de Sofrito de dikte van Jam heeft. Doe de Sofrito in een schaal en maak de pan schoon met keukenpapier.

De Mosselen koken
Terwijl de Sofrito staat te bakken kook je de mosselen in een half kopje water.( 5 minuten )
Roerbak de Garnalen en de Inktvis
Verhit een eetlepel olie in de paella pan op een matig vuur.
Voeg de resterende teen knoflook met de garnalen en roerbak voor 1½ minuten, voeg de inktvisringen toe en roerbak nog eens 1½ minuten. Haal de garnalen en de inktvis uit de pan en breng op smaak met peper en zout. Afdekken en wegzetten.
Voeg de Rijst toe
Doe de Sofrito terug in de pan samen met 1½ kop Spaanse Calasparra or Bomba rijst en bak voor een minuut, al roerend om de rijst met olie en sofrito te bedekken.
Voeg hete bouillon, saffraan, peper en zout toe zonder te roeren
Voeg 3 koppen hete vis of kippebouillon, een mespunt saffraan draadjes, 1½ theelepel zeezout en een ½ theelepel vers gemalen zwarte peper. Roer om te mixen en breng aan de kook. Kook 10 minuten, onafgedekt zonder te roeren. Matig het vuur laat nog eens 15 minuten koken zonder te roeren.
Na 15 minuten het vuur middelhoog zetten voor een minuutje of zo tot je de rijst ruikt. (aanbakken)
Haal de pan van het vuur.(Het aanbaksel van de rijst in een paella heet socorrat en wordt door de kenners zeer gewaardeerd.) Aanbakken dus niet aanbranden.

Vis toevoegen
Duw de mosselen , de garnalen en de inktvis in de rijst. Dek de pan af met zilverfolie en laat de paella 5 minuten rusten.

Serveren met partjes citroen om te sprenkelen.
Tip : Voeg eventueel stukjes kip of gare vleesrestjes toe en een handje diepvrieserwten. Mosselen en inktvis zijn te vervangen door een bakje zeevruchten. In Plaats van Saffraan kan ook Kurkuma gebruikt worden.

Opmerking
De kwaliteit van de ingrediënten bepalen de smaak van de paella.
Zelf gemaakte bouillon is altijd beter dan kant en klaar.
De rijst moet zich volzuigen met bouillon en andere smaken en moet los van structuur zijn, minder nat als Risotto, minder klevend als Sushi en minder droog als Nassi.

Bon provecho y hasta luego!
Babs

• 08 Oktober 2006 - 16:14

Ruby:

fijn dat het goed gaat met jullie. wij zijn net terug van Curacao, was geweldig daar.
    groetjes, Ruby

• 09 Oktober 2006 - 06:09

Yvonne:

Zo, inderdaad een tijd geleden. Ik zei nog vorige week tegen Danny of ze nog wat van jou had gehoord. Fijn om nu te horen dat het goed gaat.
    Groetjes Yvonne

• 09 Oktober 2006 - 10:02

Danny:

Hola guapa, we (Yvonne en ik) wilde je net gaan mailen om te checken of je nog leefde hihi. Leuk om te lezen dat je meer tijd hebt om te genieten nu. Lijkt me leuk om wat af te spreken als je terug bent. Geniete r nog ff van en tot gauw ! Dikke zoen.

• 10 Oktober 2006 - 07:36

Brigitte:

Wat fijn om te horen dat het goed met jullie gaat. Heel veel plezier nog de laatste paar weken in het heerlijke Spanje

• 10 Oktober 2006 - 07:36

Brigitte:

• 10 Oktober 2006 - 17:00

Geertje Ruud Ivana:

Zo dat is een lange tijd geleden ik dacht die zijn misschien ergens anders op vakantie maar als je terug bent in Nederland laat wat van je horen of bel even je hebt ons mobiele nummer tot gauw
    groetjes Geertje Ruud en en een dikke knuffel van Ivana xxx

• 16 Oktober 2006 - 07:54

Hedy:

he Bar, gelukkig gaat het goed , veel plezier in Zwitserland en goede reis naar ons koude kikkerlandje! Ik ga zeker die paella eens uit proberen
    Grtz
    Hedy